معرفی و نقد کتاب

معرفی کتاب بی شعوری

5/5 - (1 امتیاز)

بی شعوری اثر خاویر کِرِمنت پزشک امریکایی است . این کتاب به عنوان راهنمای شناخت خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت در بین خوانندگان مطرح و معروف است. خاویر کرمنت معتقد است که این کتاب می‌تواند به همه انسانها کمک کند که بتوانند بی‌شعوری خود را درمان کنند . از نظر او بی‌شعوری بیماری مهلکی است که اگر افراد سعی نکنند آن را درمان کنند ، هم خود و هم دیگران را نابود خواهند کرد…!

فهرست کتاب :

این کتاب شامل چند جلد است . چرا بی شعوری ؛ بی شعوری ابدی و توطئه بی شعوری ها . اما آنچه که بیشتر شناخته شده است کتابی است با عنوان بی شعوری بدون پسوند و پیشوند . این کتاب چندین سال است که به عنوان یک روانشناسی اجتماعی خاص در بین خوانندگان ، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. با وجود اینکه چندین سال از چاپ کتاب بی شعوری در امریکا می گذشت ، در ایران چندین سال اجازه نشر پیدا نکرد . شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کتاب در ابتدا به صورت فایل pdf و کپی از روی همین فایل در دسترس افراد مختلف قرار می گرفت . علاقه‌مندان به این کتاب سعی می‌کردند ، با دست به دست کردن کپی کتاب بی شعوری حتما آن را مطالعه کنند . اما چرا این کتاب اجازه نشر نداشت؟ صریح و واضح می‌گویم که این کتاب از سطح بالاترین افراد جامعه تا پایین ترین آن ها را از گزند خود در امان نمی دارد! به زبان دیگر این کتاب همه افراد جامعه را به نوعی در قالب دسته‌های مختلف بی شعور طبقه بندی می کند. ممکن است کسانی که اجازه نشر به این کتاب را نداده‌اند، آن را نوعی توهین به مقامات بالای کشور و مردم عادی تلقی کرده باشند . به هر شکل این کتاب چند سال است که مجوز چاپ گرفته و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

بی شعوری خاویر کرمنت
بی شعوری خاویر کرمنت

خلاصه‌ی کتاب بی شعوری :

بی شعوری انواع و اقسام مختلفی دارد . به گفته خاویر کرمنت بسیاری از افراد جامعه از جمله خودش درگیر این بیماری هستند. به این معنا که اگر کسی خود را بیشعور نداند اما دیگران از رفتار او به ستوه آمده اند، باید او را از بیماری اش آگاه کرد . کرمنت در ابتدای کتاب ماجرای زندگی خودش را برای خواننده تشریح می کند از اینکه در طول بیست سال زندگی مشترک با همسر و فرزندانش به مشکل برخورده است بعد از این که همیشه خودش را یک برنده می دانسته است ، او به این نتیجه می رسد که یک بیشعور است ! پس با کمک یک روانشناس سعی می‌کنند بیماری بیشعوری خود را درمان کند . پس از آن کرمنت اعلام می‌کند که قصد دارد همه انواع بی شعورها را درمان کند ؛ اگر که خودشان بخواهد و اگر که قبول کنند که یکی از انواع بی شعورها در کتاب بی شعوری به حساب می آیند. خاویر کرمنت بی شعوری را اینگونه تعریف می کند :

تقریبا همه در این امر اتفاق نظر دارند که یک بیشعور کسی است که رفتار وقیح و نفرت انگیزی را به صورت کاملاً ارادی و عمدی از خود بروز می دهد و از ایجاد اختلالی که در کارها به وجود آورده و آزاری که به دیگران رسانده قلبا بسیار خوشحال است .

تعریف بی شعوری

خاویر کرمنت نویسنده کتاب سعی کرده است در چندین فصل مختلف انواع بی شعورها را در جامعه دسته‌بندی کند . در این میان به نام انواع بی شعورها از جمله بی شعور عادی ، تجاری ، لیبرال ، عصر جدید ، دیوانسالار ، درمانده ، شاکی و …برمی‌خوریم ‌ او حتی از این هم فراتر رفته و به ازدواج با یک بی شعور ،بی شعور سنتی، بی شعور غرغرو ، بی شعور مذهبی و …اشاره کرده است .

اگر بخواهی از بی شعوری نجات پیدا کنی ، باید در وجودت تغییراتی ایجاد کنی. مهم نیست که دیگران به خاطر بی کفایتی و بدجنس بودنشان کاری برایت انجام نمی دهند ؛حتی این واقعیت که بسیاری از مردم هم بی شعور هستند چندان اهمیتی ندارد . اگر بی شعور هستی تنها دشمنت خودتی و تنها کسی هم که قادر است بی شعوریت را از بین ببرد خودت هستی.

راه درمان بی شعوری

خواندن این کتاب را به همه کسانی که میخواهند تغییراتی هر چند اندک در زندگی شخصی و روابط اجتماعی شان داشته باشند پیشنهاد می کنم. به شخصه وقتی این کتاب را خواندم بیشتر از آنکه تاثیر بپذیرم با آن خندیدم ‌ چرا که در بسیاری از موارد فکر نمی کردم که رفتاری که خودم یا دیگران انجام دهم جزء انواع بی شعوری بوده باشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا